Thursday, July 11, 2013

Sahur

Sahur

Ingat lagi  dulu2 time sahur aku tak yah pun bangun pepagi prepare barang nak masak untuk sahur. Semua tu mak aku yang buat..sebab tugas aku adalah membasuh pinggan selepas makan. Tengah2 tidur terbau ikan masin ...lepas tu bau ayam goreng...enak bangat...gigih betul mak aku masak pukul 4 pagi. Bangun2 semua dah tersedia...siap air kopi lagi mak aku buatkan. Waktu ni mak aku akan sediakan semua makanan permintaan anak2. Belum lagi time buka puasa aku enam beradik  permintaan makanan semua berlainan....mak aku ni melayan jer kerenah anak2 dia.
 
Cuba sekarang kalau anak2 aku mintak macam2 mau berasap telinga aku....eh! ya ker? mak mana yang sampai hati nak kecewa kan anak2 kan. Macam hari ni...Yay a nak makan Gulai Lemak Ayam, Adik dan makan Ayam goreng Kunyit, En Win nak makan Asam Pedas...so korang ingat aku sampai hati ker tak masak...kena gagah kan jugak...dengan alasan kesian diorang berpuasa. Aku ni siapa lah nak kesian kan!!!
 
Yang belum kawin tu baik korang enjoy cukup2....lepas kawin jangan harap dapat kangkang depan TV. Kang baru nak duduk teringat kain tak lipat lagi...baju sekolah tak berus lagi...belum lagi nak fikir  menu nak masak. Tu sebab rambut aku cepat tumbuh uban jadi sebelum puasa meh lah kita colour rambut...hahahahah!!
 
 
 
 
Cantik tak KakTon!! Tanjat laki aku bila balik rambut bini dah colour merah...I suka ok!!!
 
 
First day puasa aku bangun kul 4.30 pagi....tak lah masak macam mak aku buat dulu2...perangat kan lauk malam tadi jer. Nasi kena masak...sebab anak2 aku tak suka makan nasi yang panaskan...ngada korang kan.
 
&nbs p;
 
Malam tu aku masak nasi lemak so ada balance sambal tumis...jadi lah.
 
 
 
Budak2 gorengkan ayam
 
 
 
 
Nasi panas2 makan ngan telur mata letak kicap kat atas...2 pinggan aku  bedal.
 
 
 
 
En Win menjaga kesihatan....makan oat jer. Elok lah jugak...sekarang dah makin gemuk aku tengok laki aku ni. Nampak sangat bini u ni rajin masak.....haktuiii.
 
 
 
So far senang kejut kan budak2 ni. Tahun lepas mencabar sikit berapa kali panggil ta k bangun2. Sudahnya adegan tarik menarik....belum lagi tidur atas meja. Tahun ni dah besar agaknya.
 
 
 
 
Adik dah kuat kan...makin halus lah nko nak.
 
 
 
 
Yaya...fussy sikit kalau soal makan...tak ada lauk kegemaran dia atas meja...mula cebik2 mulut. Aku tampar kang!!
 
 
 
Waktu ni aku rasa orang gaji sangat2 diperl ukan.  Senanglah sikit lepas makan boleh naik bilik. Ini semua orang naik atas tidur aku kat dapur sibuk membasuh pinggan lagi. Kuali guna sampai 4...giler wei macam master chef gaya aku ni!! Belum lagi mop lantai...aku ni kurang selesa sikit kalau pijak lantai berminyak.
 
 
 
Belum lagi lap dapur...nyampah tau. Nyampah2 pun kena gaks buat....bangun pukul 4.30 pagi....pukul 6 pagi baru habis. Mmg tak tidur lah jawapnya. Tapi bukan selalu kan sebulan jer pun. Ak u kan suka puasa...aku kan over bila raya...hahaha jadi tak ada hal lah...
 
 
 

Elly In Wonderland

No comments:

Post a Comment