Wednesday, July 24, 2013

15 peratus daripada insentif cukai diskriminasi WPI, tidak logik - Guan Eng

15 peratus daripada insentif cukai diskriminasi WPI, tidak logik - Guan Eng

CUKAI 15 peratus insentif untuk warga asing dan rakyat kembali ke Wilayah Pembangunan Iskandar (WPI) berpura-pura tidak adil kepada orang-orang dari negeri-negeri lain yang untuk membayar pada kadar 25 peratus.

Ahli Parlimen Bagan, YAB Tuan Lim Guan Eng mendakwa benar kerajaan persekutuan diskiriminasi dan orang-orang di belakang cukai mengamalkan percubaan penipuan satu negara dua sistem itu.

"Ia tidak masuk akal, mengapa tidak boleh tidak dinikmati di Sabah, Sarawak dan negeri-negeri lain

"Adakah Sabah, Sarawak dan negara-negara lain juga perlu pakar dalam bidang ini (seperti dalam WPI)" meminta Guan Eng Ketua Menteri Pulau Pinang ju ga pada petang ini di Komtar, George Town.

Guan Eng ke Dewan Rakyat, 15 Julai, antara lain , bertanya tentang status cukai pendapatan peribadi sebanyak 15 peratus dalam Program Pakar pulangan berkadar WPI (REP) akan diperluaskan ke seluruh negara, atau sebaliknya.

style = "text-align: "> Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai Perdana Menteri dan Menteri Kewangan telah diminta untuk menjelaskan bilangan pakar-pakar dalam bidang masing-masing kepakaran yang berjaya dibawa pulang selepas REF kerja gaya =. "text-align: justify;">
Najib dalam jawapan lisan telah dipetik sebagai berkata, REF insentif tidak tersedia untuk bakat tempatan di luar IDR

Beliau berkata langkah itu adalah untuk menarik asing serta rakyat yang berkemahiran tinggi untuk tinggal dan bekerja di kawasan membeli-belah

Di samping itu, beliau berkata, penetapan kadar cukai adalah 15 peratus insentif untuk bersaing dengan beberapa kadar cukai efektif kota pesaing, seperti negara jiran, Singapura (15%) dan Hong Kong (17%).

Difahamkan bahawa permohonan yang diluluskan REF insentif 2011 adalah 680 orang.

Sebanyak 923 permohonan perniagaan siswazah yang berdaftar pada tahun 2012.

Dari Januari hingga Mei tahun ini, sebanyak 419 aplikasi profesional yang diluluskan oleh kerajaan pusat.

Beliau berkata pelaksanaan insentif 15 peratus cukai yang disediakan untuk permohonan sehingga 2020 Disem ber sahaja.

No comments:

Post a Comment