Monday, July 22, 2013

RM215, 000 KERAJAAN masjid Pulau Pinang pada bulan Ramadan

RM215, 000 KERAJAAN masjid Pulau Pinang pada bulan Ramadan

< span style = "font-size: x-kecil"> (kiri): Abdul Malik Abul Kassim, Lim Guan Eng, Anwar Ibrahim, wakil penerima, Mohd. Hasnon dan Mansor Othman Rashid untuk mengimarah elaun baru-baru ini masjid.

Terima kasih kepada Kerajaan Majlis Agama Islam Pulau Pinang (MAINPP) telah memperuntukkan sebanyak RM215, 000 kepada cahaya lebih daripada 200 masjid di negeri itu pada bulan Ramadan.

Ketua Menteri I Mohd. Hasnon Rashid berkata, kerajaan negeri akan terus menyokong mana-mana program mengimarah masjid untuk mengekalkan keindahan Islam seperti yang dijamin oleh Perlembagaan.

"Kerajaan negeri menyokong penuh program masjid Masjid dirinya sebagai peranan navigasi dalam masyarakat, "katanya pada satu majlis di selatan dari Masjid Daerah Seberang Perai (SPS) dalam Jawi baru-baru ini.

pemimpin Malaysia Ahli Parlimen pembangkang Parlimen, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Abdul Malik Datuk Abul Kassim (Majlis Eksekutif Hal Ehwal Agama, Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna) turut berucap pada majlis penyampaian 2013 Peringkat Negeri Ramadan Ihya 'yang

Sementara itu, Ketua Menteri YAB Tuan Lim Guan Eng juga menetapkan Mohd. Anwar Rashid dan pembentangan lengkap pentadbir pihak berkuasa masjid.

ketiadaan, Naib Presiden merangkap Naib MAINPP Presiden Negeri Pulau Pinang, Maktar Shapee, Lim Hock Seng (Exco, Pengangkutan dan Utiliti) dan Datuk Mansor Othman (Nibong Tebal MP) Datuk Sazali Hussein (Jabatan Agama Islam Pengarah Negeri Pulau Pinang, JAINPP) dan Hassan Rohani (General Wellesley Daerah SPS)

Difahamkan bahawa Masjid Negara menerima sumbangan sebanyak 5,000 ringgit, manakala lima masjid setiap daerah menerima peruntukan sebanyak RM2, 000.

Semua 200 masjid kariah masing-masing menerima sumbangan RM1, 000

Sebelum itu, Abdul Malik berkata, idea mengeluarkan peruntukan khas untuk masjid mengimarah dan berbuka makan berpuasa pada bulan Ramadan telah diilhamkan oleh Guan Eng sendiri pada tahun 2008.

Ia tidak termasuk inisiatif kerajaan negeri untuk mewujudkan sekolah sejak 2010 kelas celik huruf dalam Al-Quran, di samping itu, dengan bulan Al-Quran setiap tahun

"Daripada 10 buah sekolah, kini lebih daripada 100 buah sekolah yang mengambil bahagian dalam program ini. Sejak 2010, RM100, 000 diperuntukkan untuk program celik Al-Quran dan kini, hampir RM400, 000, "kata Abdul Malik.

Sementara itu, Anwar berkata, orang Islam dipanggil untuk membela kebenaran sendiri dan keadilan untuk tujuan p roses pertunangan dengan puasa agama itu sendiri takwa.

puasa "ditetapkan untuk orang-orang sebelum kita sekali lagi, memberi gambaran bahawa puasa adalah tradisi yang dilakukan oleh semua agama sebelum Islam

" Penyelenggaraan ketakwaan bahawa tujuan utama puasa adalah yang adalah punca kebenaran dan keadilan di alam semesta ... apa yang dimaksudkan dengan Islam.

"Oleh itu, Ramadan perlu menjemput orang Islam untuk sentiasa ingin mencari konsensus kebangsaan dan melemahkan perkauman yang paling penting yang zalim, "katanya.

Beliau menjelaskan intipati ayat 183 Surah al-Baqarah yang bermaksud
"Wahai orang yang beriman, puasa yang ditetapkan untuk a nda kerana ia telah ditetapkan kepada orang-orang sebelum kamu, supaya kamu bertakwa. "
Dalam perkembangan lain, Anwar juga mengutuk tindakan rampasan kuasa di Mesir Berdasarkan Dr Mohammed Morsi dipilih sebagai presiden oleh majoriti negara ini melalui pilihan raya demokratik.

No comments:

Post a Comment