Tuesday, July 16, 2013

Lembu, babi "kolam Sendiment" RM7 juta pusat - Exco

Lembu, babi "kolam Sendiment" RM7 juta pusat - Exco

class = "tr-title" DR. Afif Bahardin menunjukkan sebahagian daripada muara Kereh sebenar kotor dengan sisa dari babi dan sampah kerana ketiadaan "Basin sendiment.

Kerajaan Pusat mengeluarkan peruntukan yang sesuai kira-kira RM7 juta untuk membina kolam perangkap mendapan (sedimen ) di sungai berhampiran kampung Kereh Happy sini begitu ikhlas mahu menyelesaikan masalah pencemaran o leh kumbahan daripada 85 ladang babi.
/> Exco Pertanian dan industri pertanian, pembangunan luar bandar dan kesihatan, kata Dr Afif Bahardin inisiatif yang Tan Sri Nor Mohamed (bekas Ahli Parlimen Tasek Gelugor) sebelum saluran peruntukan Pusat RM750, 000 untuk kerja-kerja infrastruktur dan melepaskan mikrob berguna (UM) hanya penyelesaian sementara untuk mengurangkan pencemaran di dalam sungai.
/> kerajaan negeri itu sendiri, katanya, menyediakan RM10, 000 pada tahun 2010 untuk melepaskan UM (mikrob berguna ) ke sungai sahaja, pemantauan, RM25, 000 (2011), RM40, 000 (2012) baru-baru ini dan RM90, 000 (2013).
/> kesan, beliau berkata, indeks kualiti (WQI) sungai sejak 2010 dianggap lebih pada kadar 3 dipelihara daripada kadar sebelumnya 5 (serius tercemar).

Oleh itu, beliau berkata, IKA sungai Kereh yang mengalir di seluruh kawasan penanaman padi 351 ekar di Daerah 12 Kampung Tok Bedu, Crossing Kampung Air Kecil, Crossing Kampung Ai r Besar, Kampung Datuk Keramat, Kampung Tasek Gelugor, Kampung Air Itam, Kampung Air Dalam, Sun Village dan Kampung Pokok Up ikatan buruk dipersoalkan lagi kerana air sentiasa di bawah kawalan Jabatan Perkhidmatan Veterinar (DVS) dan Jabatan Pengairan dan Saliran (LPS).

"Isu-isu dikitar semula ke Parlimen (Dewan Rakyat) sahaja. Sekurang-kurangnya kawasan Parlimen yang baru (Shabudin Yahaya) untuk mengkaji semula apa yang telah dilakukan sebelum ini oleh kerajaan dan saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Tan Sri Nor Mohamed atas inisiatif beliau ke hadapan.

"Setakat ini kita (kerajaan) masih tidak mempunyai satu penyelesaian muktamad kepada masalah ini yang sudah lama ... begitu serius Center, membawa bekalan untuk membina sidement kolam Sungai Kereh, "katanya di dalam batang kampung, Tasek Gelugor, semalam.

Dr penjelasan. Caj Afif telah ditolak Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Ismail Sabri Yaacob ber kata Negeri dakwaan kecuaian pencemaran Sungai Kereh dan sungai-sungai yang lain kerana air sisa babi.

"Ini adalah masalah yang sejak 15 tahun yang lalu, saya tidak tahu apa yang kerajaan negeri (BN umur) kerjakan.

"Tiada soalan dimainkan (perasaan) agama (as) tidak mudah untuk berhenti sekarang, kerana semua ladang mempunyai lesen yang sah.

" Setakat ini, Kerajaan negeri melalui unit itu di bawah kawalan Pencematan DVT kawalan babi kadar ladang efluen.

"PST menentang pemindahan ternakan dibenarkan (di atas) ladang ( daging babi) di atas paras BOD (permintaan oksigen biokimia) 50, "katanya dan menuntut keikhlasan Shabuddin Ismail.

Bagi beliau, kira-kira 100,000 babi, yang tinggi di kawasan itu boleh dianggap sebagai jaminan makanan ( Keselamatan Makanan ) untuk pelanggan-pelanggan bukan Islam di negeri ini.

siap, beliau berkata, kerajaan negeri bersedia untuk duduk dengan kerajaan pers ekutuan untuk memastikan operasi babi http:// di rantau ini mengikut piawaian yang ditetapkan oleh pihak berkuasa Kementerian.

No comments:

Post a Comment