Saturday, July 20, 2013

Polis menyiasat surat didakwa kekuatan Sulu Mahu Revenge

Polis menyiasat surat didakwa kekuatan Sulu Mahu Revenge

Posted: Sabtu, 20 JULAI, 2013 1:05:00 EST
dikemaskini: Sabtu, 20 Julai, 2013 1:56:03 EST
/>
By MUGUNTAN Vanar
Kota Kinabalu: Polis Sabah sedang menyiasat surat yang didakwa ditu lis oleh aktivis Sulu berkata mereka akan datang ke Tambunan, pedalaman Sabah, dengan tindakan membalas dendam.
Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Hamza Taib berkata Sabtu polis telah menemui surat sumber, walaupun ia tiada kaitan dengan serangan yang disyaki Sulu di Lahad Datu awal tahun ini.
" Kami memulakan siasatan kami sendiri, walaupun tiada laporan pegawai polis dilakukan, "kata Hamza ketika dihubungi melalui telefon.
Beliau berkata polis tidak percaya pengarang surat mempunyai apa-apa kaitan dengan kumpulan militan di Sulu, dan bertindak sendiri.
Kesahihan surat itu dipersoalkan, berkata di sana.
surat bertarikh 3 Julai, yang ditandatangani oleh" komando militan "bagi pihak Kesultanan Sulu dan keluarga Kiram telah dihantar kepada pegawai-pegawai daerah Tambunan, polis dan masyarakat yang mereka mahu memberi amaran Ta mbunan tercetusnya perang di daerah Tambunan sebagai membalas dendam untuk berperang di Kampung Tanduo, Lahad Datu pada Ogos
Hamza berkata, pihak polis dan Keselamatan merawat semua ancaman serius dan menyiasat.
Timbalan Ketua Menteri Tan Sri Joseph Pairin Kitingan, yang juga ahli Dewan untuk Tambunan dan Keningau MP menggesa pihak berkuasa untuk menyiasat surat walaupun ragu-ragu Negeri kesahihannya.
" Ini adalah sesuatu yang kita tidak hanya boleh kita perlu pergi. mengambil serius, "kata Pairin, sambil menambah bahawa beliau berharap polis mendapati pengarang surat dan" mengambil tindakan yang sesuai terhadap orang-orang ini. "
mengenai disyaki militan Sulu bertujuan untuk kembali ke Sabah Hamza berkata pasukan keselamatan sentiasa bersedia untuk menghadapi sebarang ancaman, dan jika ia juga memeriksa semua laporan dan khabar angin.
Bagaimanapun, katanya, dia adalah sebahagian daripada modus operandi Sulu untuk menyebarkan "propaganda palsu" dan mewujudkan rasa takut dalam rakyat.
" Mereka membuat banyak kenyataan dalam propaganda mereka, "katanya.

No comments:

Post a Comment