Friday, July 12, 2013

Kg Melayu. Pmtg. Subuh Tok kependaman diusir

Kg Melayu. Pmtg. Subuh Tok kependaman diusir

52 biji rumah Kampung Permatang Tok Subuh, Bukit Minyak di Machang Bubok menunggang kini menunggu yang akan dirobohkan di atas nama pembangunan yang berkaitan dengan kerajaan pusat pemaju dilantik.

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin pada 20 Jun tahun lepas berjanji untuk membina 250 buah rumah pada harga yang rendah di sana.

Laporan Bernama dipetik

16 Jun tahun lepas, menteri itu berkata pada pertemuan dengan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di Dewan Tunku Syed Putra Malaysia, Universiti Sains Malaysia (USM) George Town.

Bercakap kepada lebih 6,000 peserta, menteri itu berkata inisiatif itu adalah sebagai tindak balas kepada kegagalan kerajaan negeri gagal untuk membina perumahan untuk negeri yang rendah kos rendah dan sederhana PR yang dipimpin.

Daily Herald, 17 Jun juga menyiarkan laporan yang sama.

"masalah perumahan masih merupakan masalah besar bagi merek a yang bekerja pendapatan mungkin tidak mencukupi untuk mempunyai rumah," kata Muhyiddin.

PKR setiausaha

Cawangan Georgetown, Mohd.Ikhwan Nasser Mohamad Isa berkata sebelum ini dalam reaksi spontan, menteri perlu menjaga kepentingan penduduk Melayu asal di kampung semasa perancangan perancangan projek.

"Sekurang-kurangnya orang-orang kampung mesti disimpan di tempat yang sama pusat pembangunan projek, tidak dibuang

"Jika Ketua Menteri (DAP Pulau perjalanan) Lim Guan Eng boleh meletakkan kepentingan rakyat, termasuk orang Melayu di Kampung terang (berhampiran Balik Pulau), tidak akan Muhyiddin Penang pengkhianat Melayu, "dia bertanya malam tadi di Bandar Perda, Bukit Mertajam.

Oleh itu, beliau menggesa Umno BN ketua kerajaan pusat melalui perundingan dengan pihak berkuasa yang berwibawa demi kepentingan penduduk asal Melayu di kampung.

asal berkata status tanah TOL di bawah kerajaan negeri.

Pihak Berkuasa

dokumen bertari kh 28 Mei 1900 mendedahkan tanah yang kemudian jatuh ke tangan dua adik-beradik Cina, Lee dan Lee Wah Seng Poey Poey.

Selepas itu, sebagai contoh, pemindahan berlaku sekali lagi, bagaimanapun,

rekod dokumentasi

​​tiada akaun terperinci pemilik dikembalikan. diterokai Seberang Pejabat Pusat Daerah Perai (SPT) menunjukkan status baru-baru ini tanah yang dipertikaikan kini dimiliki oleh berasingan tempatan sumber kelas Sdn Syarikat. Terhad.

berkata kerajaan pusat melalui Lembaga Kemajuan Wilayah Pulau Pinang (Perda) Perancangan Pembangunan untuk sebidang tanah bersebelahan dengan tanah kampung.

The alasan pembangunan, penduduk Melayu asal di Kampung Permatang Tok Subuh Muhyiddin dipetik sebagai penyelesaian yang dijanjikan, bagaimanapun, mereka mengakui hampir mula dikhianati.

Walaupun Kampung Permatang Tok Subuh

wujud selama lebih setengah abad, orang Melayu digambarkan sebagai "penyelesaian."

berita yang lebih untuk diikuti. < /B>

No comments:

Post a Comment