Monday, July 8, 2013

Berkemas sebelum puasa....

Berkemas sebelum puasa....

Dulu sebelum aku kawin.....kami sekeluarga duduk sekali dengan atuk (kitaorang panggil atuk sebenarnya nenek). Jadi aku dah terikut-ikut dengan rutin harian yang atuk aku lakukan. Especially bila nak menjelang puasa or raya.
 
Selalunya seminggu sebelum puasa atuk aku akan start mengemas...cuci carpet, cuci langsir, buang benda2 tak berguna, kalau barang yang masih elok sedekah kan dekat orang yang memerlukan, kemas dapur, almari, cuci bekas kuih dan macam2 lagi. Jadi aku dah menjadi biasa dengan benda2 macam ni...kalau tak buat rasa macam tak puas hati macam rasa tak seronok nak menyambut puasa....hahaha.
 
Hari Sabtu lepas operasi mengemas pun bermula....membuang barang2 yang tak berguna. Aku kemas En Win tolong lap2 dan vacuum. Berhempas pulas aku laki bini berkemas...paling tension kemas bilik anak2....mainan yang dah tak ada kepala pun diorang simpan. Colour dah kontot pun simpan dalam laci. Itu belum lagi lirik lagu...bersepah2 atas meja. Aku buang dia print balik. Operasi bermula pukul 8 pagi dan selesai 1.00 tengahari...gigih betul laki bini.
 
 
 
Hari tu se mpat pergi Ikea beli box untuk simpan barang2. Contoh box ni semua mainan aku susun kat dalam lepas tu letak bawak katil....kan dah kemas...senangkan. Selama ni tahan jer tgk benda sepah2. Main langgar jer...buat macam tak ada apa2 depan mata....sekali dua kali aku tegur....masuk tiga kali tak angkat juga aku terus buang dalam tong sampah. Baru kelam kabut korang nak kemas kan!!
 
 
 
Bilik pertama operasi...bilik Danea.  Banyak rahsia terbongkar....lipstick aku, eye shadow, diari semua aku j umpa dalam laci dia. Diari bukan main yer....asal aku marah jer ditulis, dapat kawan baru pun tulis, beli baju pun tulis...lantak lah asalkan jgn ada perkataan biopren kat dalam sudah.
 
Banyak baju rupanya yang dia tak tahu lipat dia sorok kan dalan tong buku tu....tak terkata ok!! lipat balik dengan senyuman jer lah. Ada yang kena ceramah lagi ni kang....hahaha
 
 
 
Ok dah cantik....dah sembur2 dengan minyak Wangi
 
next
 
 
 
Bilik Ameera.
 
Budak kecik ni punya bilik lagi pening. Satu beg ok colour pencil....mana dia kutip pun aku tak tahu. Belum lagi buku conteng yan g dah tak boleh pakai pun dia simpan. Bila aku buang dia kutip balik dalam tong sampah. Getah rambut yang dah putus pun nak simpan...sayang harta anak aku ni...hahaha. Ini diorang tak ada senang aku jalankan operasi.
 
Buku cerita yang lama2 semua aku letak kat dalam box untuk diberikan kat library sekolah. Baju yang dah tak muat tapi elok lagi...letak tepi untuk bagi kat anak2 buah aku. Seluar jean yang elok lagi tapi sayang nak bagi kat orang aku hantar alter jadikan seluar pendek.
 
 
 
Done!!
 
 
Sedap mata memandang!!
 
 
 
 
Aku paling suka beli cadar dekat ikea...sedap jer aku rasa nya kain yang digunakan. Benda wajib beli setiap tahun. Aku bukan jenis yang suka beli cadar setiap bulan ataupun waktu sale...sebab aku malas nak berebut2. Jadi aku memang peruntukan setahun sekali beli 2 or 3 cadar terus untuk setiap bilik.
 
 
 
Gulung2 carpet hantar gi cuci...Raya boleh pasang balik.
 
 
 
 
Selesai 3 bilik kat atas...dah tukar cadar semua, lap tingkap bagai...sambung pulak berkemas kat hall. Lap dinding2 semua....tukar susun atur kerusi. Disini creative amat diperlukan...suka3.
 
 
 
Tukar alas meja....cewah!!!
 
 
 
Kemas dapur...buang segala benda sos2, tepung2 yang dah luput tarikh. Waktu beli bukan main berangan nak masak macam2 sudah nya sampai kesudah tak masak2. Kemas fridge lagi teruk sampai dan bercendawan tomato puri aku...hahaha. Rajin sangat lah tu!!
 
 
 
Ok dapur dah cantik....dah boleh sambut puasa dengan senang hati dan penuh keceriaan. Sebelum raya nanti kita berkemas lagi ya!!
 
 
Elly In Wonderland

No comments:

Post a Comment