Sunday, July 14, 2013

Pusat Kanser bukan di hospital awam, RM20 juta? Guan Eng

Pusat Kanser bukan di hospital awam, RM20 juta? Guan Eng

MP

Bagan, Lim Guan Eng berkata apa-apa kepada pusat-pusat rawatan kanser di mana-mana hospital awam di Pulau Pinang.

Jadi, dia tertanya-tanya tentang status peruntukan tambahan sebanyak RM20 juta untuk hospital Balik Pulau seperti yang diumumkan oleh Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Hilmi Yahaya baru-baru ini.

"Persoalannya ialah apakah bentuk perbelanjaan ini.

" Adakah RM20 juta hanya untuk menaik taraf A & E (Kemalangan & Kecemasan ) dan Forensik bersendirian atau untuk membangunkan kanser baru pusat rawatan di Pulau Hospital Balik "meminta Guan Eng Komtar, George Town semalam.

Guan Eng, yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang, berkata pusat-pusat rawatan kanser mesti telah dibina di hospital-hospital awam di negeri ini, bukan sahaja meninggalkan hospital swasta untuk mengambil peranan ini.

Ini adalah kerana, beliau berkata, Pulau Pinang diiktiraf pem impin dalam pelancongan perubatan rantau ini berbanding dengan negeri-negeri lain.

Dalam penggal pertama beliau sebagai Dewan Rakyat baru-baru ini, Guan Eng meminta Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr S. Subramaniam untuk menjelaskan punca tidak kanser pusat rawatan ubat Hospital Pulau Pinang Hospital Seberang Jaya.

Dalam soal jawab

bertulis 8 Julai, Subramaniam berkata, sebagai pusat untuk merawat kanser bomoh itu dikekalkan oleh dua hospital swasta, hospital bukan kerajaan

"Hospital Pulau Pinang juga menyediakan rawatan. Kanser ( onkologi dan perubatan nuklear ) dan sedang mendapatkan perkhidmatan radioterapi Mount Miriam Hospital dan Hospital Pantai Mutiara.

"radioterapi untuk pengambilalihan dua hospital swasta telah dibuat oleh Memorandum Persefahaman bersetuju kontrak perkhidmatan awam dengan Kementerian Kesihatan Malaysia (MOH)," kata Subramaniam yang diekstrak daripada jawapan Parlimen lisan.

Keputusan

Hilmi mengumumkan peruntukan tambahan sebanyak RM20 juta kerana didakwa Balik Pulau hospital walaupun dicabar oleh Guan Eng.

No comments:

Post a Comment