Thursday, July 11, 2013

Buka puasa - Day 2

Buka puasa - Day 2

Amboi....bukan main...orang nak tunjuk gambar lauk berbuka aku pun nak jugak tak nak kalah. Padahal balik2 itu jer yang aku masak. Asal lupa bahan dalam masakan jer laju2 tengok resepi....hahaha. Cita2 bulan puasa ni bukan main nak masak nasi minyak lah, nasi tomato lah...hahaha korang tunggu je lah jadi ker tak aku buat nanti.
 
Dulu2 aku mmg tak konpiden masak2 ni...sendiri rasa sendiri cuak...apa yang kurang ni, garam cukup ker nak tambah lagi ker, berapa lama betul2 masak ni...fuh tahap konpiden sangat lah rendah. Tapi aku cuba gak masak tiap2 hari...anak2 start puji, En Win makan tambah 2 pinggan...muka senyum jer bila lauk licin. Sah! sedap lah tu....hahaha. Tapi nak hidangkan kat orang luar aku tak be rani lagi...kang bila makan muka orang tu kerut2...lepas tu macam lambat jer nak habiskan nasi tu...konpem muka aku kebas sebab malu....hahaha.
 
En Win: Sedap Ma...yang u takut sangat nak masak bagi orang makan kenapa?
 
Aku: Tak berani Pa...masak untuk u, keluarga I dan Mak u boleh lah. Kalau untuk orang luar tak berani I...giler malu kan diri sendiri...hahaha.
 
Ntah aku kalau masak untuk kasi orang lain rasa macam tak konpiden...elok tiap2 hari lauk aku lazat...tapi bila orang ten gah tunggu lauk aku terus masin pulak sebab mengelabah punya pasal. Jadi kita masak untuk keluarga jer lah..tak berani nak tunjuk terror depan orang ramai lagi....hahaha.
 
Semalam permintaan Yaya nak makan Gulai Lemak Ayam, Adik...Ayam goreng Kunyit....En Win nak makan Asam pedas. Tapi untuk En Win aku tukar masak sambal ikan bilis...malas aku nak masak dua kuah sekali...hari ni I masak kan u punya asam pedas ya. Budak2 nak makan Daging Kicap..ok! bahan semua dah siap beli....nanti aku riak kan gambar lauk lagi...hahaha. Itu pun tak berani nak tangkap gambar lauk depan En Win...nanti dia jelingkan aku. Dia tak ada semalam laju2 aku snap gambar . Bini u blogger ok...harus kena ada bahan nak cite tiap2 hari...aaauuuww!
 
 
 
 
Kurma kena di dahulukan.
 
 
 
 
Gulai Lemak Ayam...tapi tak berapa power sebab cili padi aku tak boleh letak banyak2...budak2 tak tahan pedas.
 
 
 
Sambal Ikan bilis
 
 
 
 
Ikan bulus dan ayam goreng
 
 
 
Ulam...kacang botol. Ingat nak buat sambal belacan tapi malas pulak nak tumbuk menumbuk.
 
Itu jer lauk yan g sempat masak.
 
Pagi tadi kan aku kejutkan Yaya...bangun sahur. "Yaya bangun sayang...sahur". Dia bangun sambil bukak seluar....aku tanya "Yaya nak pergi mana"...."Sahur lah"....."habis kenapa bukak seluar"....lepas tu dia pandang jer muka aku tarik balik seluar tu. Nasib baik aku yang kejut kan...kalau En Win...pengsan!!!
 
 
 
 
 
Elly In Wonderland

No comments:

Post a Comment