Sunday, July 7, 2013

P.Pinang bayar caj air Perak bersebab - KM

P.Pinang bayar caj air Perak bersebab - KM

KETUA Menteri, Y.A.B. Tuan Lim Guan Eng menegaskan bahawa Kerajaan Negeri hanya akan membayar caj pengambilan air mentah kepada Perak sahaja.

“Ini kerana, (pengambilan) air (mentah) mengalir 100 peratus dari (Sungai di) Perak dan tak alir masuk ke Pulau Pinang langsung.

“Yang itu, kita (Kerajaan Negeri) sedia bayar kerana itu undang-undang,”  ujar Guan Eng dalam sidang media di Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang di George Town tengah hari tadi.

Beliau berkata, Kerajaan Negeri tidak wajar membayar caj air mentah kepada Kerajaan Negeri Kedah memandangkan sumber air mentah yang diambil adalah dari Sungai Muda sebelah Pulau Pinang.

“Takkan kita (Kerajaan Negeri) perlu bayar (caj) air (mentah) yang diambil dari alir (Sungai Muda) sebelah Pulau Pinang,” ujar beliau.

Justeru, beliau sekali lagi menggesa Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Mukhriz Tun Mahathir supaya menjernihkan mengenai status tuntutan yang didakwa tidak berperundangan itu.

Sebelum itu, Guan Eng semasa sesi penggulungan menegaskan bahawa Projek Pemindahan Tadahan Hujan Perak-Pulau Pinang (Sungai Perak-Sungai Ijok-Sungai Kerian) untuk memastikan negeri ini tidak akan menghadapi risiko kemungkinan kekurangan air selepas tahun 2020 telahpun dilaksanakan.

Menurut beliau, Datuk Seri Tajol Rosli Ghazali sendiri semasa masih menjadi Menteri Besar Perak memberi jaminan dana pembiayaan projek-projek air berwajib kepada Pulau Pinang dalam perjanjian penstukturan semula air yang ditandatangani dengan Pengurusan Aset Air Berhad (PAAB).

Sehingga kini, 80 peratus dari sumber air Pulau Pinang diambil dari Sungai Muda sebelah negeri berkenaan dan bekalan air mentah itu cukup untuk memenuhi permintaan pengguna sehingga tahun 2020.

“(Pendirian Kerajaan Negeri) ini demi membela kepentingan rakyat Pulau Pinang,” tegas Guan Eng. -END

faqar

No comments:

Post a Comment