Sunday, June 30, 2013

Indonesia saksi bekas presiden Parti Islam didakwa seleweng kuasa

Indonesia saksi bekas presiden Parti Islam didakwa seleweng kuasa

LUTHFI Hasan Ishaq
MALAYSIA sahaja masih menyaksikan sesetengah penyokong Parti Islam Se-Malaysia (PAS) seakan cuba mengkuduskan para agamawan mereka, walhal Islam itu sebenarnya suci.

Di Indonesia, Parti Keadilan Islam (PKS) yang tidak jauh perbezaannya dengan PAS sudah mula menerima cemuhan khalayak apabila pemimpin tertinggi parti itu dikaitkan dengan penyelewengan kuasa.

Mantan Presiden PKS, Luthfi Hasan Ishaq serta rakannya Ahmad Fathanah disebut-sebut mempunyai 'bisnes hitam' melalui ahli korporat Yudi Setiawan, lapor Tribunnews.com.

Laporan asing itu menyebut, pengaruh Luthfi membolehkan Yudi Setiawan mendapat projek dari Kementerian Pertanian di bawah pimpinan Suswono.

Luthfi baru didakwa semalam (Isnin waktu asing) di Pengadilan Pidana Korupsi (Tipikor), Jakarta.

Pendakwa raya, Rini Triningsih mendakwa, Luthfi seringkali menerima jutaan rupiah daripada Yudi Setiawan.

Bahkan, permintaan 2 juta rupiah oleh Luthfi pada 24 Ogos tahun lepas segera ditunai oleh Yudi.

"Uang itu dikumpulkan Yudi dari beberapa vendor, antara lain dari PT Radina Bio Adicita milik Elda Devianne Adiningrat yang bekerja sama dengan Yudi Setiawan ,dalam proyek pengadaan bibit jagung di Kementan," tutur asal Rini dipetik.
PKS (Partai Keadilan Sejahtera) adalah antara partai "politikal islam" yang terbesar di Indonesia, parti ini menjual/memperguna agama di dalam kempen politiknya. 
Dan partai ini juga sangat terkenal dengan pelbagai skandal dan rasuah di kalangan pemimpinnya.seperti "politikal islam" yang lain Partai ini juga sangat pro kapitalis dan menjadi komprador kepada sistem neoliberal kapitalisme
Kata kawan Indonesia partai PKS sudah menjadi Partai Kemunafikan Sebenar 
[tulis Anas Abd. Jalil di facebooknya] 

"Kalau ada nas, tak pa!" kata Ayam kepada Beruk
faqar

No comments:

Post a Comment