Friday, October 4, 2013

Najib takut Mukhriz menang?

Najib takut Mukhriz menang?

PENYERTAAN Menteri Besar Kedah, Mukhriz Mahathir Umno melawan naib presiden sudah-sudah tidak menjemput kontroversi.

Presiden Umno perlu berunding terlebih dahulu, kemudian penyertaan dikatakan tidak mendapat restu Najib mahu penyelenggaraan Sejarah sedia ada dan kini, ia dikatakan menjadi ancaman kepada kedudukan Najib.

Namun di sebalik semua ini, mood dan trend perwakilan dengan pilihan raya akan datang 19 Okt dilihat semakin kukuh terhadapnya. Kedudukan Mahathir sebagai kanak-kanak, kejayaan BN menawan semula Kedah dan imej pemimpin-pemimpin muda yang baik dan cekap antara faktor yang menyumbang kepadanya. Fakta ini, walaupun tidak ada tarikh untuk pilihan raya kira-kira tiga minggu, tetapi ramai menjangkakan dia menghadapi banyak masalah untuk menduduki salah satu daripada tiga naib presiden.

Oleh itu, membuat sekurang-kurangnya salah satu daripada tiga kel uar Naib Presiden Zahid Hamidi, Hishammuddin dan Shafie mula berasa terancam. Jika kedua-dua calon lain, iaitu Isa Samad dan Ali Rustam juga mampu untuk menolak diri mereka sendiri, lebih-lebih lagi mereka juga pernah berkhidmat sebagai kerusi kedua sebelum ini, iaitu kedudukan keluar Naib Presiden bukan tiga kursus.

samping menyebarkan khabar angin bahawa penyertaan tidak menerima berkat Najib Mukhriz, spekulasi meningkat hangat apabila Zahid, Hishammuddin dan Shafie dilihat bersama-sama tangan dalam tangan di tangan apabila ia menghadiri hari penamaan calon pada 21 September.

Walaupun menafikan sebarang konspirasi atau usaha untuk mewujudkan satu blok undi, kempen-kempen daripada tiga penjawat mencari untuk mengekalkan menjadi lebih berleluasa di mana-mana. Wilayah Persekutuan, seperti pengenalan calon untuk jawatan presiden naib, Zahid Hamidi perwakilan yang diadakan di sebuah hotel minggu lalu, Tengku Adnan Tengku Mansor berkata secara t erbuka bahawa Najib mahu tiga penyandang yang sedia ada dikekalkan.

apabila perkara teruja dan diterbitkan dalam beberapa pro-Umno blog, kata Tengku Adnan ucapan lewat petang dalam kapasiti beliau sebagai Presiden pautan WP bukannya Umno Setiausaha Agung.

jelas masih dengan saya dan Nan kedudukan imej yang "betul" melihat Najib mahu perwakilan Umno WP mengekalkan semasa Naib Presiden dan menolak Mukhriz. Antara ketua-ketua agensi-agensi dan wakil-wakil WP, ucapan Ku Nan ini menimbulkan kebimbangan dan rasa bersalah kerana banyak berfikir bahawa kehadiran Mukhriz sebagai Naib Presiden perlu dialu-alukan, seperti yang disyorkan peremajaan parti dan menerima pemimpin graduan sering diisytiharkan sebelum ini.

Di samping itu, antara tiga keluar Naib Presiden, yang dicabar jika ada integriti dan kepimpinan. Di negeri-negeri lain juga mendapati bahawa kempen itu mahu ketiga-tiga penyandang dikekalkan didengar. Dalam banyak kes, nam a Najib juga digunakan untuk mengukuhkan keyakinan perwakilan bersetuju bahawa ia sudah pasti.

hujah yang digunakan adalah kata Najib bekerja sangat selesa dengan tiga naib presiden semasa tahu cukup lama dan dalam hal apa-apa perubahan, ia boleh menghalang usaha-usaha untuk transformssi dalam parti dan kerajaan, beliau mahu lakukan seterusnya.

Dan kemenangan terakhir ini sebagai naib presiden Mukhriz dikatakan menjadi ancaman kepada Najib. Ia ditulis oleh The Economist tentang perkara ini sebenarnya adalah satu perkara yang diperbualkan jauh tersebar di kalangan perwakilan.

tiada tujuan lain adalah untuk menghalang kemenangan Mukhriz dan menukar status quo berubah status naib presiden. Ditanya kehadiran Mukhriz sebagai ancaman kepada kedudukan dia kini bukan sahaja ditolak oleh pemilik badan sendiri, tetapi juga oleh Mahathir.

Mukhriz Mahathir berkata, tidak mempunyai niat buruk terhadap Najib. Mukhriz mula sedar bahawa jika kempen menolak untuk memenangi naib presiden UMNO peluang mengancam, Mahathir jelas terpaksa berbuat demikian kerana mereka tidak mahu anak bongsunya dipukul semasa ini pilihan raya.

Setelah kehilangan persaingan untuk ketua pemuda Haji Zulkifli Kubang Pasu untuk pilihan raya pada tahun 2004 dan kemudian hilang Khairy Jamaluddin Malaysia Umno persaingan Kepimpinan Belia pada tahun 2009, Mahathir tidak akan lihat lagi mengalahkan Mukhriz hireaki mendaki ke puncak dalam Umno dan kerajaan.

Walaupun Najib telah menafikan bahawa beliau telah menaja calon-calon tertentu dan mengemukakan perwakilan untuk membuat pilihan, tetapi ia adalah yang paling biasa dituturkan di mana-mana.

hari pilihan raya, berkata beliau mahu lagu kata Zahid, Hishammuddin dan Shafie dikekalkan, sudah tentu lebih kerap didendangkan dengan irama yang berbeza dan tempo arkitek kempen untuk formal dan tidak formal.

kuat Mukh riz cuba untuk memasukkan dan memastikan kemenangan, beliau juga menjadi gerakan yang lebih kuat untuk menolak. Satu-satunya perbezaan adalah Mukhriz dikeluarkan apabila mood dan kehendak majoriti perwakilan memihak kepadanya?

kemenangan dir = ltr>

Artikel ini adalah dari blog Shahbudin Husein adalah seorang wartawan beberapa akhbar di tahun 80-an dan 90-an, juga digunakan untuk MARA. Pada tahun-tahun 1996-2000 Pejabat Setiausaha Pembangunan Ekonomi dan usahawan Malaysia dan Pemuda Umno 2004-2008 menjadi Naib Ketua dan ahli-ahli UMNO MAJU Wangsa dan Pemuda Umno Bahagian Jawatankuasa Hal Ehwal WP.

No comments:

Post a Comment